Titulní obrázek


Subaru XV - v centru dění převodovka

Subaru XV je pozoruhodnou alternativou k běžným kompaktním crossoverům. Klient by se ale měl dobře zamyslet nad tím, jakou kombinaci motoru a převodovky zvolí.

Motor nevychází z jednotky 1,6 l konstrukční řady EJ, který Subaru montovalo do různých Imprez do roku 2006, ani z pozdější patnáctistovky. Stejně jako dvoulitr v XV je členem nové rodiny FB, vyvíjené s ohledem na aktuální i připravované emisní normy.

Má nové, lehčí pohyblivé díly, delší zdvih (při zachování stavební šířky), přepracované sání i výfuk a systém recirkulace výfukových plynů (EGR). Rozvody jsou poháněny řetězem. Koncepce samozřejmě zůstala, jedná se o plochý čtyřválec s protiběžnými písty neboli boxer.

Na papíře má takto postavený motor slibný potenciál, který však v případě testovaného vozu zanikl v hnacím řetězci. Převodovka s plynule měnitelným převodem (v marketingovém názvosloví Subaru Lineartronic) je sice vhodným řešením pro normovaný nový evropský jízdní cyklus NEDC, ale nikoliv pro reálný provoz.

Ve městě může být klidný řidič bez nároků na svižnější akceleraci ještě spokojen, ale v kopcích nebo na dálnici již CVT naplno demonstruje, že přenos výkonu třením je řešení pro automobilové převodovky principiálně nevhodné – zvlášť když se spojí s vysokými jízdními odpory robustně stavěné karoserie.

I při banální snaze udržet v dálničním stoupání indikovaných 140 km/h drží převodovka motor v oblasti nejvyššího točivého momentu (4000 ot./min.) a jak je u převodovek CVT obvyklé, otáčky motoru nestoupají a neklesají lineárně s rychlostí jízdy. Vedle „skútrového“ zvukového projevu je hlavním důsledkem takového chování nepříjemně vysoká provozní spotřeba. Indikovaných 10,2 l/100 km na mojí běžné trase s podílem 50 % dálnice/50 % město se u zákazníků stěží setká s pochopením.

Pokud si pořizujete nové vozidlo nezapomeňte na jeho pojištění. Pojištění vozidla se skládá se zákonného pojištění vozidla, tedy z povinného ručení a z havarijního pojištění vozidla. Informace o typech pojištění, spoluúčastech či připojištěních najdete na specializovaném serveru Srovnávač.cz. Naleznete zde také online kalkulačku povinného ručení.

Na rozdíl od motorizace 2,0i dnes zkoušený model neumožňuje volbu předdefinovaných „převodů“ páčkami pod volantem – žádné tu nejsou. K dispozici je alespoň režim L, vhodný pro sportovnější jízdu nebo na silnice s náročnějším výškovým profilem.

Při všech sympatiích k malé značce, kráčející srdnatě vlastní cestou, nemůžeme zájemcům o Subaru XV nedoporučit jinou motorizaci. CVT jednoduše vyžaduje příliš mnoho kompromisů, a to nejen v otázkách hospodárnosti a vnímané spotřeby.

Zatímco vozy Subaru s ručně řazenými převodovkami mají mezi nápravami tradiční samosvorný diferenciál (nikoliv diferenciál s „omezenou svorností“, jak se píše v oficiálních materiálech – omezená svornost je terminologický nesmysl), modely osazené převodovkou CVT se musí spokojit s elektronicky řízenou lamelovou spojkou.

Nic proti ní – pro většinu řidičů a většinu situací jsou vlastnosti lamelové spojky (v našich končinách nejčastěji reprezentované známým Haldexem) zcela adekvátní. Faktem ale zůstává, že toto řešení neumožňuje kolům na přední a zadní nápravě odvalovat se různými rychlostmi a neuděluje vozu takové jízdní vlastnosti, jaké si patrně zákazníci od „stálého pohonu všech kol Subaru“ slibují.

Nehledě na specifika tohoto konkrétního hnacího řetězce model XV zachraňuje situaci svými jízdními vlastnostmi. Na rozdíl od většiny evropských značek Subaru zatím nepodlehlo módě tlumičů tuhých v kompresi, které skvěle fungují v losím testu ADACu, ale jízdnímu komfortu rozhodně neprospívají.

XV se sice nakloní, ale v oblouku drží srdnatě a díky dlouhým zdvihům pérování dokáže ladně klusat i po rozbitých českých okreskách. Světlá výška 220 mm pak umožňuje volit nikoliv opatrné tempo i při výletech na těch několika málo polních cestách, kde nebrání vjezdu dopravní značení, závora či horlivý myslivec.

Coby základní motorizace je 1,6i k dispozici pouze ve dvou nižších z celkem tří úrovní výbavy. Stupeň Comfort nicméně obsahuje řadu prvků obvykle považovaných za luxusní, od výbojkových světlometů přes dvouzónovou klimatizaci přes elektricky sklopná zrcátka a Bluetooth (který se nám však podařilo zprovoznit jen pro audio, nikoliv pro telefonování) až po zadní parkovací kameru. Mimochodem, senzory by neškodily ani vpředu, karoserie je tímto směrem poněkud nepřehledná. Výrobce je ovšem nenabízí.

Pokud vám nevadí některé typicky japonské vlastnosti jako neútulný dojem z interiéru či malý důraz na kultivovanost v rychlostech obvyklých na zdejších dálnicích, ukazuje se Subaru XV jako nadějný crossover s unikátním místečkem na trhu. Kombinace atmosféricky plněného motoru 1,6 l a bezestupňové převodovky nicméně nárokům Evropana připraveného utratit za auto sedm set tisíc korun nevychází vstříc tím nejlepším možným způsobem.

Řešením by mohlo být ruční řazení, jenže Subaru ho nabízí výhradně ve spojení s chudší výbavou Active. Zákazník neochotný akceptovat kompromisy plynoucí z převodovky CVT tak má na výběr dvě možnosti: smířit se s menším luxusem na palubě, nebo si připlatit za povedený diesel.