Titulní obrázek


Subaru slaví své čtyřicáté narozeniny

V letošním roce slaví japonská automobilka Subaru své čtyřicátiny od zavedení pohonu všech kol do hromadné výroby. Jaká je jeho historie?

Registr vozidel: Aby bylo možné zaregistrovat nové či ojeté vozidlo do evidence, musíte mít mimo jiné sjednané povinné ručení a na úřadu doložit originál zelenou kartu. Každé vozidlo provozované na území ČR, musí být zaregistrováno dle trvalého (u cizinců dle přechodného) bydliště.

Subaru v roce 1966 uvedlo do provozu plochý motor s protiběžnými válci, který se díky svému nízkému těžišti pro čtyřkolky hodí. Ve své době se tak stala kromě Volkswagenu a Porsche jedinou automobilkou, která pohonnou jednotku zvanou boxer užívala. Dnes ale pohání motor obdobné konstrukce takřka celé portfolio Subaru, před 46 lety šlo pouze o model 1000. Poprvé zahájila značka jeho vývoj v roce 1960. Kvůli nedostatku financí skončil ale vývoj dříve, než se pořádně rozjel.

O tři roky později začalo Subaru pod vedením konstruktéra Šinroku Momose model 1000 opětovně připravovat. Tentokráte mělo jít o čtyřmetrový sedan, který pohodlně pobere čtveřici pasažérů. Aby měl vůz vůbec nějaký zavazadlový prostor, nechal Momose zkrátit přední převis karoserie a umístil dopředu i převodovku. Mnohem podstatnější bylo umístění diferenciálu do podélné osy vozu. V kombinaci s nízkým těžištěm motoru tak totiž Subaru prošláplo cestu chystanému pohonu všech kol.

Ještě v závěru roku 1970 značka zahájila vývoj kombi 1000 s pohonem všech kol. Výsledkem bylo v říjnu 1971 představení prvních prototypů. Do konce roku automobilka vyrobila osm exemplářů, v září následujícího roku však produkci zastavila. Představen byl totiž následující model Leone.